Blog post

Guatape’nin simgesi; 200 metresi yerin üzerinde, 400 metresi ise yerin altında yer alan yekpare kaya parçası. Granit dokusundan dolayı volkanik bir yapı olduğu düşünülen bu kaya gerek yapısı gerekse büyüklüğü ile dünyadaki sayılı yapılardan birisi kabul ediliyor. Son yıllarda şehrin, belki de ülkenin en çok ziyaret edilen noktalarından birisi haline gelen kayaya tırmanmak isteyen kişisayısı da hızlı bir ivme ile artmış. Yaklaşık 70 milyon yıllık olduğu düşünülen blok kaya parçasının zirvesine ilk kez 1954 yılında yaklaşık 5 günde tırmanan dağcılar manzara karşısında o kadar büyülenmişler ki bu kaya parçası daha o yıllarda oldukça değerli bir konuma gelmiş.

Hatta kayaya tırmanan dağcılar resimdeki çiçeği ilk defa keşfetmişler.

Kayanın üzerindeki GI harflerinin hikayesi

Geçmiş zamanlarda El Penol ve Guatape Köylerinin ortasında yer alan kayayı sahiplenmek isteyen köylüler farklı girişimlerde bulunmuşlar. Girişim derken olay baya inada dönmüş, bizim türk filmlerindeki gibi kaya senindi, benimdi kavgası olmuş yıllarca 🙂 Bu girişimlerden birisi de sahiplenilen kayanın üzerine Guatepe yazmakmış. Hedeflerine ulaşma yolunda G harfini başarıyla tamamlayan köylüler U harfine geldiklerinde Penol Köyü’nün gençleri duruma müdahale etmiş ve yazılamadan yarım kalmış 🙂 Şimdi kayanın üzerinde kocaman bir G bir de U’dan yarım kalan I var :):):) Uzaktan bakıldığında rahatlıkla görülen GI harflerinin komik hikayesi bu şekilde.

Dünyanın Tırmanmak İstediği Kaya

Yıllar içerisinde, zirvedeki muhteşem manzarayı daha çok kişi görebilsin diye kaya içerisine yerleştirilen merdivenler ile zirveye çıkmak nispeten kolaylaştırılmış. Fakat yine de zirve keyfi için en az 650 basamak çıkmayı göze almanız gerekiyor. Oraya kadar çıkmışken seyir kısmındaki kafede kısa bir keyif yapmak isterseniz basamak sayısı 740’a yükseliyor.

Zor mu, evet. Yapılamayacak birşey mi, tabi ki değil. Fakat konu 4 yaşındaki Efe ile birlikte bu kayaya çıkmak olunca biraz daha dikkatli ve tedbirli olmamız gerekti. Özellikle kayaya çıkacağımız sabah yağan yağmur işimizi biraz zorlaştırdı, merdivenler kayganlaştı :S

Seyahatimiz öncesinde kayaya çıkan merdivenlerin ayrı, inen merdivenlerin ayrı olduğunu bildiğimiz için başladığımız parkuru bitirmemiz gerektiğinin bilincindeydik. Efe’yle birlikte olduğumuz yürüyüşlerde genelde geldiğimiz yoldan dönebileceğimiz rotaları tercih ediyoruz fakat bu kez tek hedefimiz zirve olmalıydı.

Peki Efe’yi 740 merdivenlik bu zirve için nasıl motive ettik ? Bilen bilir çocuklar için tek olay motivasyon, aslansın kaplansınla yapamayacakları şey çok az 🙂

Efe’yi gideceğimiz yer, çıkacağımız merdivenler için öncesinden bilgilendirdik ve acaba başarabilecek miyiz şeklinde yaklaşık 2-3 gün birbirimizi motive ettik. Yürüyüşte giyeceğimiz ayakkabılarımızı, yağmurlu sezonda olduğumuz için yağmurluklarımızı birlikte seçtik. Yorulacağımız anlarda yiyebileceğimiz ufak atıştırmalıkları ve sularımızı çantamıza koyduk. Güneşli anlara denk gelme ihtimaline karşı şapka, gözlük ve en önemlisi güneş kremimizi yanımıza aldık. Terleme, üşüme durumları için ince bir üst ya da şal tarzı birşey bulundurmak her zaman işe yarar dedik ve onu da çantamıza attık. Başımıza gelebilecek aksilikler için arabamızın bagajına yedek kıyafetlerimizi koyduk.

Guatape seyahatimiz öncesinde Panama’da yaklaşık 1200 metre yüksekliğindeki dağın zirvesine tırmanmıştık. Hatta zirvede öyle bir yağmur başlamıştı ki çamurlara bata çıka inmiştik aşağıya :):) Yani Efe’nin beterini görmüşlüğü vardı 🙂 Vazgeçmemek, yorulsak da dinlenip yola devam etmek konusunda en az bizim kadar istekliydi kendisi. Tabi biz yine de Efe’nin yorulma ve daha fazla ilerleyememe durumu için kangurumuzu da çantamıza koyduk. Veee son olarak tırmandığımız zirvede nasıl kutlama yapacağımıza karar verdik. Kutlamalarımız yürüyüş parkurundaysak genelde parkla oluyor, eğer dağın zirvesine çıkıyorsak zirvede ‘başardım’ diye bağırıyor Efe avaz avaz, ses yankılanıyor ve eğleniyor işte çocuk 🙂 Bu sefer de Guatape’nin zirvesi için bizim ufaklık dans etmeyi tercih etti.

Biletlerimizi alıp zirveye çıkmak için yola koyulduğumuzda belirli aralıklarda basamak sayılarının yazdığını fark ettik, basamakları saymak ve zirveye her basamakta daha da yaklaşmak bizi oldukça motive etti. Zaman zaman dinlenme için ayrılan alanlarda dinlenerek (ay sanırım sadece ben dinlendim, Erenle Efe patır patır çıktı :):) Neyse sonuç olarak öyle çok da korkulduğu gibi değil, çıkıverdik yukarıya 🙂 Veeee Efe planladığı zirve dansını yaptı 🙂 Efe’nin çıkışına şaşıran turistlerin tezahüratlarıyla dans tam bir kutlamaya dönüştü.

Gelelim zirve kısmına, büyüleyiciydi… Göl seviyesinden tam 2135 metre yukarıdan gördüğümüz tablo gibi manzarayı dakikalarca seyrettik. İlk alanda verdiğimiz büyülenme molasından sonra seyir kısmındaki kafeye çıkmak için 740. merdiveni de tamamlayıp kafede manzaranın tadını çıkarmaya devam ettik.

Dönüş kısmındaki merdivenler kayanın gövdesinden bir bölüm oyularak yapıldığından ve iç kısımda kaldığından ıslak ve kaygandı. Kayma, düşme gibi riskleri göz önünde bulundurunca Efe’nin inişinin kanguru ile olmasına karar verdik.

İniş merdivenleriyle çıkış merdivenlerinin kesistiği birkaç noktada Efe’yi taşıdığımı gören dili dışarı çıkmış, merdiven çıkmaya çalışan turistler şok oldu 🙂 Çıkarken de taşıdım zannetiler, tabi ki çaktırmadım :):):):)

Çıkışımızda, bileti aldığımız gişede sohbet ettiğimiz görevli kayaya ve kasabalarına olan büyük ilgiden oldukça memnundu. ‘El Penol de Guatape’yi Dünyanın tırmanmak istediği kaya olarak tanımlayan yaşlı adam gün içerisinde bir çok farklı ülkeden turiste bilet sattığını, doğduğu toprakların kıymetinin sonunda anlaşıldığını sevinçle ve gururla anlattı bize.

Özetle bence burası pas geçilmemesi gereken bir nokta. Ve büyük bir itiraf ben Guatape’yi Medellin’den çok daha fazla sevdim, çok sevdim. Medellin’in karamsarlığına renk katan bir yer El Penol de Guatape 🙂

Bir gün yolunuzun düşmesi dileğimle 🙂

İpek

Bu paylaşımlar da ilginizi çekebilir...